zaterdag 31 maart 2012

De oude beer



Ik besloot Konijn kennis te laten maken met de oude beer. Op een bepaalde manier had die hetzelfde lot ondergaan als Konijn: ook hij was in de steek gelaten door zijn baasje. Ik had hem gekocht op een rommelmarkt, aan het einde van een lange dag waarin iedereen die langs liep naar hem gewezen had omdat hij er zo oud en versleten uit zag. 'Wat een vieze beer' zei het meisje dat voor mij liep. Ik keek naar hem en vroeg aan de dame die hem verkocht of ik hem even mocht vasthouden. Voorzichtig, alsof het een baby was, tilde ik hem op. Zijn hoofd zat een beetje los op zijn nek, zijn buik was een beetje slap en zijn benen hingen scheef onder zijn lijf. Ik voelde onder zijn pluchen vacht het stro waarmee hij opgevuld was kraken. Hij was prachtig en het was aan hem te zien dat hij veel had mee gemaakt. In een fractie van een seconde besloot ik dat hij mee naar huis mocht en dat hij het beste plaatsje in de kast zou krijgen.

Beer bleek een geweldige verhalenverteller, een kletskous bij tijden. Zodra de deur van de kast open ging begon hij aan een verhaal. Met zijn amberkleurige ogen keek hij je dan aan en begon te vertellen over het meisje dat hem voor zijn verjaardag kreeg, tientallen jaren geleden. Over het speelgoed van het kind, de avonturen die ze beleefden. Hij leek me goed gezelschap voor Konijn.

 (Beer liet zich niet heel gemakkelijk natekenen...)

4 opmerkingen:

  1. Lieve Heidi, ben jij dat? wat is dit voor leuks!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Ineke,
      Ja ik ben dezelfde die vorig jaar in april een pop met jou bij Kamrin gemaakt heeft...
      Dank voor je reactie, ik zit er helemaal van te blozen! Heidi

      Verwijderen
  2. Wat ontzettend schattig zijn de verhaaltjes die je schrijft bij beer en konijn!
    Heerlijk om zo op te kunnen gaan in fantasie dat het haast tastbare werkelijkheid wordt.
    Ik kijk uit naar meer gedachtenspinsels..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Poppenina,
    Dank je wel voor je reactie! Ik probeer elke week een nieuw berichtje te maken; ben alweer bezig met de volgende. Ik zou het leuk vinden als je nog eens langs komt! Heidi

    BeantwoordenVerwijderen